Η επιθετικότητα των σκύλων, δηλαδη επιθετικότητα από σκυλιά προς άλλα σκυλιά, μπορεί να είναι ένα μεγάλο πρόβλημα. Είναι συχνό φαινόμενο τα σκυλιά να δείχνουν κάποιο βαθμό ''μη ανεκτικότητας'' προς άλλα σκυλιά - συντρόφους τους. Επίσης, σκυλιά κάθε ράτσας μπορεί να είναι επιθετικά προς άλλα σκυλιά. Μερικές συμβουλές για το πως μπορείτε να διαχειριστείτε παραπάνω από ένα σκύλο μέσα σε ένα σπίτι: 1) ΜΑΘΕΤΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ Πρέπει να ξέρετε το χαρακτήρα του κάθε σκύλου σας. Αν είναι άνετος και έχει αυτοπεποίθηση ή αν είναι ανασφαλής και αμυντικός. Αν γενικά δέχεται ή όχι άλλα σκυλιά. Αν λοιπόν έχετε πολλά σκυλιά θα πρέπει να αναγνωρίζετε τι τους προκαλεί επιθετική συμπεριφορά όταν είναι όλα μαζί (πχ κουδούνι πόρτας, ώρα φαγητού, παιχνίδια) για να τα αποφεύγετε. 2) ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ Κάθε σκυλί είναι ένα ζώο. Σίγουρα προτιμά να σας έχει όλο δικό του παρά να σας μοιράζεται με άλλα σκυλιά. Αν έχετε όμως πολλά σκυλιά μπορείτε με διάφορα κόλπα να ηρεμήσετε τις καταστάσεις, όπως: ΚΛΟΥΒΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ - CRATE ΣΤΕΙΡΩΣΗ - ιδιαίτερα αν τα σκυλιά είναι του ίδιου φύλου, όπου υπάρχει πάντα μεγαλύτερη επιθετικότητα ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ - ένα κουτάβι δεν έχει συνήθως πρόβλημα με ενήλικα σκυλιά όμως τα ενήλικα ίσως δεν το δεχτούν εύκολα 3) ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΤΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ Χρησιμοποιήστε θετικές μεθόδους (επιβράνευση) για να μάθουν τις βασικές εντολές, όπως ''κάτσε'', ''έλα'', ''μείνε''. Δουλέψτε πολύ με το να μπορείτε να τραβάτε την προσοχή τους και να σας ακούν, παρά τις ''σειρήνες΄'' γύρω τους. 4) ΠΟΤΕ ΜΗΝ ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ  ΜΕ ΑΛΛΑ ΖΩΑ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΒΛΕΨΗ Ισως είναι καλό να έχετε σε χωριστά δωμάτια τα σκυλιά σας ακόμα και αν τα πάνε καλά, όταν λείπετε. Ένα αγαπημένο μπαλάκι ή μία παρεξήγηση με ένα...κόκκο τροφής μπορει΄να γίνει αιτία μάχης. 5) ΣΤΕΙΡΩΣΤΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ Η στείρωση θηλυκών και αρσενικών σκύλων πρέπει να γίνεται όσο νωρίτερα είναι δυνατό. Εκτός από το ότι δεν συμβάλλετε στο πρόβλημα υπερπληθυσμού των αδέσποτων ζώων, μειώνετε τις τάσεις επιθετικότητας λόγω σεξουαλικών ορμονών. Η ζωή σας μπορεί να γίνει πραγματικό μαρτύριο με δύο αρσενικά που θα διεκδικούν τη μία θηλυκιά σας. 6) ΠΑΙΞΤΕ ΜΕ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ Όλα τα σκυλιά ''ζουν για να παίζουν''. Το παιχνίδι αποτελεί ταυτόχρονα και κοινωνικοποίηση. Πρέπει όμως να έχετε τον έλεγχο για να μην ξεσπάσει ζήλια την ώρα του παιχνιδιού. Ως αρχηγός της αγέλης, θα πρέπει να παρατηρείτε και να διακόπτετε το παιχνίδι αν κάποιος σκύλος το παρακάνει. 7) ΕΧΕΤΕ ΠΑΝΤΑ ΤΑ ΣΚΥΛΙΑ ΣΑΣ ΜΕ ΛΟΥΡΙ ΣΤΗ ΒΟΛΤΑ Άσχετα με το πόσο καλό είναι το σκυλί σας, η βόλτα με λουρί είναι κανόνας για τη δική του ασφάλεια αλλά και για των άλλων ζώων (πχ γάτες). Αν το σκυλί σας ζει στον κήπο θα πρέπει να έχετε καλή περίφραξη ώστε να μην μπορεί να φύγει. 8) ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΝΩΡΙΣ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΘΕ ΣΚΥΛΟΥ ΣΑΣ Δεν αποτελεί εγγύηση ότι ο σκύλος δεν θα γίνει επιθετικός αλλά σίγουρα είναι χρήσιμο να γνωρίζει από μικρός άλλα σκυλιά και να παίζει μαζί τους. Ίσως η υιοθεσία ενός ενήλικου σκύλου, του οποίου μπορείτε να γνωρίζετε την προσωπικότητα, είναι καλύτερη λύση. Τίνα Παπαδάκη          
Κυριακή, 13 Νοέμβριος 2011 12:56

Αφιέρωμα "Αυτισμός"

Ο αυτισμός είναι μια ισόβια αναπτυξιακή διαταραχή, μια αναπηρία που εμποδίζει τα άτομα να κατανοούν σωστά όσα βλέπουν, ακούν και γενικά αισθάνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στις κοινωνικές σχέσεις, την επικοινωνία και τη συμπεριφορά τους. Τα αυτιστικά άτομα πρέπει να μάθουν, με πολύ μεγάλο κόπο, φυσιολογικά πρότυπα λόγου και επικοινωνίας και σωστούς τρόπους να συνδέονται με ανθρώπους, αντικείμενα και γεγονότα. Οι μέθοδοι εκπαίδευσης που χρησιμοποιούνται είναι περίπου όμοιοι με αυτούς, που επιστρατεύονται για άτομα, που έχουν υποστεί κάποιο εγκεφαλικό επεισόδιο. Ο αυτισμός είναι μια από τις πιο δυσνόητες και αινιγματικές καταστάσεις. Μέχρι σήμερα, δεν έχει βρεθεί θεραπεία για τον αυτισμό. Τι προκαλεί τον αυτισμό; Ο αυτισμός είναι μία εκ γενετής διαταραχή του εγκεφάλου, που επηρεάζει τον τρόπο που ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί τις πληροφορίες. Η αιτία εξακολουθεί να παραμένει άγνωστη. Κάποιες έρευνες υποδεικνύουν ένα νευρολογικό πρόβλημα, που επηρεάζει εκείνα τα τμήματα του εγκεφάλου, τα οποία επεξεργάζονται τη γλώσσα και τις πληροφορίες, που δίνουν οι αισθήσεις. Ίσως υπάρχει μια δυσαναλογία κάποιων συγκεκριμένων νευροχημικών ουσιών στον εγκέφαλο. Γενετικοί παράγοντες μπορεί μερικές φορές να εμπλέκονται. Τελικά, ο αυτισμός μπορεί να είναι απόρροια ενός συνδυασμού διαφόρων αιτιών. Δεν είναι υπαίτιοι οι γονείς που το παιδί τους έχει αυτισμό. Οι ερευνητές συμφωνούν ότι ο αυτισμός φαίνεται να προκαλείται από κάποιο φυσικό πρόβλημα στον εγκέφαλο.  Ποιο είναι το πιο κοινό πρόβλημα στον αυτισμό; Τα άτομα με αυτισμό έχουν εξαιρετική δυσκολία στην εκμάθηση γλώσσας και τηνανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων και τις διαπροσωπικές σχέσεις με άλλους ανθρώπους.  Πόσο συχνός είναι ο αυτισμός; Ο αυτισμός είναι μία από τις μείζονες αναπτυξιακές διαταραχές. Παρουσιάζεται σε ένα με δύο παιδιά σε κάθε χίλια που γεννιούνται (επιπολασμός 1,5:1.000). Σύμφωνα με παλαιότερες επιδημιολογικές έρευνες, περίπου 4 έως 5 άτομα σε κάθε 10.000 έχουν κλασικό (ή τυπικό) αυτισμό, και περίπου 20 άτομα σε κάθε 10.000 παρουσιάζουν αυτιστικές τάσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες επιδημιολογικές έρευνες, στην Ευρώπη, τα ποσοστά των ατόμων που εμφανίζουν αναπτυξιακές διαταραχές του φάσματος του αυτισμού ανέρχονται σε 58 σε κάθε 10.000. Με βάση αυτά τα δεδομένα, υπολογίζεται πως στην Ελλάδα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 4.000 έως 5.000 παιδιά και ενήλικα άτομα με κλασικό αυτισμό και 20.000 έως 30.000 με αυτιστικού τύπου διαταραχές ανάπτυξης.  Ποιους προσβάλλει ο αυτισμός; Ο αυτισμός παρουσιάζεται σε όλο τον κόσμο, σε όλες τις φυλές, τις εθνικότητες και τις κοινωνικές τάξεις. Τέσσερα στα πέντε άτομα με αυτισμό είναι άρρενα(αγόρια).  Πώς επηρεάζει ο αυτισμός την συμπεριφορά; Εκτός από τα σοβαρά προβλήματα στη γλώσσα και τις κοινωνικές σχέσεις, τα άτομα με αυτισμό βιώνουν συχνά μια τρομερή υπερκινητικότητα ή ασυνήθιστη παθητικότητα στις καθημερινές τους δραστηριότητες, καθώς επίσης και στις σχέσεις τους με τους γονείς τους, τα μέλη της οικογένειας και τα άλλα άτομα. Τα άτομα με αυτισμό απολαμβάνουν συχνά τις ίδιες ψυχαγωγικές δραστηριότητες με τα άτομα, που δεν πάσχουν από κάποια αναπηρία. Συχνά, τους αρέσει η μουσική, το κολύμπι, η πεζοπορία, το τραγούδι, η ιππασία και άλλες δραστηριότητες. Συχνά τα άτομα με αυτισμό μπορεί να έχουν ένα συγκεκριμένο ενδιαφέρον σε κάποια δραστηριότητα στην οποία να έχουν γίνει "ειδικοί". Θέματα για συγκεκριμένα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι το δελτίο καιρού, οι διαδρομές λεωφορείων, η γεωγραφία, οι μάρκες αυτοκίνητων, οι αθλητικές ειδήσεις, κ.λπ.. Για άλλα άτομα, τα συγκεκριμένα ενδιαφέροντα μπορεί να είναι πράγματα που ερεθίζουν τις αισθήσεις τους, όπως το να βλέπουν το νερό να τρέχει και να χάνεται στην αποχέτευση, να ξεφυλλίζουν τις σελίδες ενός βιβλίου, να κουνούν ένα κομμάτι σύρμα, να τρίβουν τα χέρια τους σε συγκεκριμένα υφάσματα, κ.α..  Πόσο σοβαρά είναι τα προβλήματα συμπεριφοράς στα άτομα με αυτισμό; Στον αυτισμό, τα προβλήματα συμπεριφοράς κυμαίνονται από πολύ σοβαρά έως πολύ ελαφριάς μορφής. Τα σοβαρά προβλήματα συμπεριφοράς εκδηλώνονται με τη μορφή πολύ ασυνήθιστης, επιθετικής και, σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμα καιαυτοκαταστροφικής συμπεριφοράς. Αυτοί οι τρόποι συμπεριφοράς μπορεί να είναι επίμονοι και πολύ δύσκολο να αλλάξουν. Στην πιο ελαφριά του μορφή, ο αυτισμός μοιάζει με μαθησιακή δυσκολία. Συχνά, όμως, ακόμα και άτομα που πάσχουν από ελαφριά μορφή αυτισμού έχουν σημαντικές αναπηρίες στην καθημερινή τους ζωή, λόγω των ελλείψεων τους στους τομείς της επικοινωνίας και των κοινωνικών σχέσεων.  Παρουσιάζεται ο αυτισμός σε συνδυασμό με άλλες αναπηρίες; Ο αυτισμός μπορεί να υπάρχει μόνος του ή σε συνδυασμό με άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, όπως νοητική καθυστέρηση, δυσκολίες στη μάθηση, επιληψία, κώφωση, τύφλωση, κ.α.. Οι περιπτώσεις αυτισμού παρουσιάζονται σε ένα συνεχές φάσμα από πιο ελαφριές έως και πολύ σοβαρές περιπτώσεις. Κάποια άτομα μπορεί να έχουν πολύ πιο βαριά αυτιστική συμπεριφορά, ενώ κάποια άλλα με αυτισμό να έχουν πιο ήπιες μορφές του.  Ποια είναι η διαφορά του αυτισμού από τη νοητική καθυστέρηση; Τα περισσότερα παιδιά με νοητική καθυστέρηση (νοητική υστέρηση) αναπτύσσουν ικανότητες με έναν ομοιογενή ρυθμό μάθησης, παρόλο που είναι πιο αργός από εκείνον των παιδιών της ίδιας ηλικίας. Τα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν αποκλειστικά ανομοιογενή εξέλιξη ικανοτήτων. Τείνουν να έχουν ελλείψεις σε συγκεκριμένους τομείς, με πιο κοινή την δυσκολία τους να επικοινωνήσουν και να συνδεθούν με τους άλλους, ενώ συχνά αναπτύσσουν πολύ μεγαλύτερες ικανότητες σε κάποιους άλλους τομείς, π.χ. μνήμη. Είναι σημαντικό να διαχωρίσουμε τον αυτισμό από την νοητική καθυστέρηση ή από άλλες διαταραχές. Η λανθασμένη διάγνωση θα οδηγήσει σε λανθασμένη θεραπεία και εκπαίδευση.  Μπορούν να βοηθηθούν τα άτομα με αυτισμό; Ναι, ο αυτισμός μπορεί να αντιμετωπιστεί. Μελέτες δείχνουν ότι όλα τα άτομα με αυτισμό μπορούν να βελτιωθούν σημαντικά με την κατάλληλη θεραπευτική και εκπαιδευτική αντιμετώπιση. Πολλά άτομα με αυτισμό δείχνουν τελικά μεγαλύτερη ανταπόκριση στους άλλους καθώς μαθαίνουν να κατανοούν τον κόσμο γύρω τους. Τα προγράμματα παρέμβασης πρέπει να οργανώνονται από ειδικώς εκπαιδευμένους δασκάλους, σε προγράμματα αυστηρά δομημένης διάρθρωσηςπου δίνουν έμφαση στην ατομική καθοδήγηση. Τα άτομα με αυτισμό μπορούν να μάθουν να λειτουργούν στο σπίτι και στην κοινότητα. Κάποια μπορούν να μάθουν να ζουν μια σχεδόν φυσιολογική ζωή. Πηγή: Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων
Εδώ και μήνες, ένα από τα πλέον περίοπτα και ομορφότερα σημεία του Παπάγου, ο γήλοφος και τα πέριξ του Ι.Ν «Αγία Σκέπη» έχει μετατραπεί σε κάτι ανάμεσα σε πεδίο μάχης και βαρύ εργοτάξιο. Το άκρον άωτον του παραλογισμού και τελευταία πράξη του πολύμηνου δράματος είναι φυσικά ο αποκλεισμός του τμήματος της Λ. Κύπρου μπροστά από την είσοδο του Γυμνασίου – Λυκείου όπου ένα έμπειρο μάτι αντιλαμβάνεται ότι επελέγη μια ακριβή μέθοδος επεμβάσεως (κλασική εκθεμελίωση των πάντων κατά τα τοπικά ειωθότα) ενώ ίσως εκείνο που θα αρκούσε θα ήταν ένα «φανάρι» τροχαίας στο συγκεκριμένο σημείο, για να ελέγχεται η ροή των αυτοκινήτων, χωρίς ανασκαφές, ακριβές αναπλάσεις και ταλαιπωρίες. Δυστυχώς, και ενώ τα «έργα» έχουν αρχίσει από το καλοκαίρι, φαίνεται  πως υπήρξε αστοχία στο χρόνο υλοποίησης και έτσι φτάσαμε Νοέμβριο μήνα, τα σχολεία έχουν αρχίσει κοντά δυο μήνες πριν και ακόμα το έργο δεν έχει παραδοθεί, με τη συνεπακόλουθη ταλαιπωρία μαθητών και καθηγητών, εποχούμενων, επισκεπτών, κλπ εφόσον το νευραλγικότατο αυτό κομμάτι της Λ. Κύπρου, εισόδου του προαστίου έχει κλείσει επί μήνες  και όλων όσοι υφίστανται την επιβάρυνση από τις αλλαγές της κυκλοφορίας κοκ. Η  σουρεαλιστική  εικόνα, η οποία ήταν απλά κακή πριν το Πάσχα (!),  επιδεινώνεται από τότε διαρκώς και έχει εξελιχθεί σε αισθητική  και λειτουργική ενόχληση λόγω του ότι το συγκεκριμένο σημείο αποτελεί κυκλοφοριακό και πολυλειτουργικό κόμβο, συνδεόμενο με τη Λ. Μεσογείων οπότε και αναμενόμενο, υπάρχει και πυκνότατη κυκλοφοριακή ροή.  Έτσι, κάθε τυχαίος αυτόπτης παρατηρητής, είτε ανυποψίαστος επισκέπτης είτε κάτοικος, ασχέτως του αν έχει εντρυφήσει στις μεταμοντέρνας εκδοχής χρόνιες κονστρουκτιβιστικές εμμονές των δημοτικών μας αρχόντων απλά απορεί για το νόημα των συγκεκριμένων επεμβάσεων, ιδίως τώρα, λες και σε αυτή ντε, την άκρως δυσμενή στιγμή που δεν γνωρίζουμε τι μας ξημερώνει σε προσωπικό επίπεδο αλλά και γενικότερα, το μόνο μέλημα της διευρυμένης «Καλλικρατικής» αρχής επιβάλλεται να είναι η εκ βάθρων εκθεμελίωση του γραφικού λοφίσκου του ιερού ναού της Αγίας Σκέπης με συνεχείς εργολαβικές «εφόδους» στο συγκεκριμένο σημείο, τη μια μετά την άλλη ωσάν να πρόκειται περί στρατιωτικών επιχειρήσεων και όχι έργων καλλωπισμού.  Εξ ου και οι αντιδράσεις των περιοίκων, δίκαιες ή μη, σχετικά με την «ανάπλαση» του περιβόλου της Αγίας Σκέπης όπου αν οι σκοποί ήταν αγαθοί, εφόσον ο χώρος είχε ήδη  αναπλαστεί, -και επιτυχημένα- πριν σχετικά λίγα χρόνια και οι δημότες ήταν ευτυχισμένοι, θα αρκούσε  μια απλή επισκευή, ένα «φρεσκάρισμα» των ρείθρων του πεζοδρομίου και του οδοστρώματος  και όχι η συνήθης αποξήλωση των πάντων.  Τίθεται λοιπόν η αυτονόητη ερώτηση:  «Μα τελικά ποιες είναι οι προτεραιότητες σε μια τόσο δύσκολη περίοδο που και το κάθε ευρώ μετράει; » Απάντηση: Κοινωνική αλληλεγγύη, βοήθεια στους ηλικιωμένους, προστασία ανέργων, αυτές είναι μερικές άμεσες προτεραιότητες την εποχή του μνημονίου και όχι τα «τσιμεντώματα». Ακόμα και στο «υψηλό» προάστιο μας. Δόξα τω Θεώ το προάστιο έχει καλά διαμορφωμένους χώρους και δε χρειάζεται τόσο πολυέξοδες αναπλάσεις. Ακόμα και εάν όλα είναι σωστά κοστολογημένα, και πάλι γνώμη μας, οι εκ βάθρων εκθεμελιώσεις και «επιθετικές» αναπλάσεις στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή φαίνεται σαν σπατάλη χρημάτων.  Οπότε τελικά ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΧΕΔΙΟ; Ή όπως λέει και ο ποιητής «στα σκοτεινά πηγαίνουμε, στα σκοτεινά προχωρούμε;». Γρηγόρης Μαλούκος
Παρασκευή, 11 Νοέμβριος 2011 15:10

Νίκη της Ολυμπιάδας Παπάγου

ΠΕΡΙΣΣΟΣ - ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΠΑΠΑΓΟΥ 54-60Μεγάλη νίκη εκτός έδρας για την ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ ΠΑΠΑΓΟΥ απέναντι στον 2ο της βαθμολογίας και με 6 νίκες σε 7 αγώνες οδηγεί την κούρσα στο 2ο όμιλο της Β΄ΕΣΚΑ.
Την πρώτη εκδήλωση μετά από την ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου πραγματοποίησε η Τ.Ο. Παπάγου-Χολαργού. Την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου έγινε η εκδήλωση-συζήτηση με θέμα τις τελευταίες εξελίξεις σε πολιτικό και οικονομικό επίπεδο, με ομιλήτρια την Καθηγήτρια της Νομικής Σχολής Αθηνών και πρ. Υπουργό και Βουλευτή κα Κέλλυ Μπουρδάρα. Στην αρχή της εκδήλωσης η Πρόεδρος κα Μαρία Καλαποθαράκου περιέγραψε την προσφορά και την προσωπικότητα της κα Μπουρδάρα, η οποία έχει υπηρετήσει την Πατρίδα ως Υπουργός, ως Βουλευτής και ως Αντιδήμαρχος του Δήμου Αθηναίων και πάντοτε χαρακτηρίστηκε από επιτυχία. Επίσης η Πρόεδρος ανακοίνωσε ότι είναι μέλημα της Τ.Ο. να γίνονται τέτοιου είδους εκδηλώσεις με την ύπαρξη πάντοτε του διαλόγου. Η κα Μπουρδάρα αφού ευχαρίστησε την Τ.Ο. για την πρόσκληση συνεχάρει το νέο Διοικητικό Συμβούλιο και ευχήθηκε κάθε επιτυχία. Στην τοποθέτηση της μίλησε για τις τελευταίες εξελίξεις και ειδικότερα ότι επι τέλους μετά από μήνες που έχει προτείνει η Ντόρα Μπακογιάννη τον σχηματισμό Κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας, τα δυο μεγάλα κόμματα προχωρούν σε αυτό το βήμα. Αναφέρθηκε στις ευθύνες που έχει η Νέα Δημοκρατία για την καθυστέρηση του σχηματισμού Κυβέρνησης συνεργασίας και ότι είναι έκθετη στους Ευρωπαίους. Επίσης μίλησε και για τα μεγάλα λάθη της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και προσωπικά του Γιώργου Παπανδρέου. Τέλος μίλησε για την ευρωπαϊκή παρουσία της ΔΗΣΥ και της Ντόρα Μπακογιάννη και τον θετικό αντίκτυπο που έχουν οι θέσεις της ΔΗΣΥ στην Ευρώπη. Έκλεισε την ομιλία της με την παρότρυνση προς τα μέλη της Τ.Ο. να βρίσκονται σε προεκλογική εγρήγορση γιατί η ημέρα των εκλογών δεν είναι μακριά και η ΔΗΣΥ θα δώσει ένα δυναμικό παρόν και θα είναι ένα από τα κόμματα του Κοινοβουλίου μετά από αυτές. Μετά την ομιλία της κα Μπουρδάρα πολλά μέλη και φίλοι έθεσαν ερωτήματα και τοποθετήσεις που έδωσαν το έναυσμα για μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Κατά την συγκρότηση σε Σώμα των εκλεγμένων μελών του Διοικητικού Συμβουλίου της Τ.Ο. Παπάγου-Χολαργού εκλέχτηκαν: Πρόεδρος: Καλαποθαράκου Μαρία Αντιπρόεδρος: Πορτελάνος Νάσος Γραμματέας: Στέλιου Κατερίνα Ταμίας: Παπαδόπουλος Αυγερινός Υπ. Γυναικών: Σπυροπούλου Ρούλα Υπ. Κοινωνικών Φορέων: Γεωργίου Αφροδίτη Υπ. Νέων Επιχειρηματιών & Νεολαίας: Παϊτέρης Αλέξης Υπ. Οικονομίας, Ανάπτυξης & Ιδιωτικού Τομέα: Ραγκαβάς Χρήστος Υπ. Συνδικαλισμού & Δημοσίου Τομέα: Λιναρδάτος Χαράλαμπος     Πέρα από τα προαναφερόμενα μέλη, το συμβούλιο απαρτίζεται και από 4 ex officio μέλη βάσει εγκυκλίου του Κινήματος. Αυτά είναι : Φιλιππακόπουλος Κωνσταντίνος, Μέλος Κεντρικής Επιτροπής & Πολιτικό Στέλεχος Β’ Αθηνών , Ευαγγελοπούλου Ελένη, Δημοτική Σύμβουλο Παπάγου-Χολαργού, Πατεργιαννάκη Νικόλαο, Δημοτικό Σύμβουλο Παπάγου-Χολαργού και      Το  Συμβούλιου στο άμεσο χρονικό διάστημα θα προχωρήσει σε δράσεις που θα αναδείξουν τα τοπικά προβλήματα και θα δώσει διεξόδους επίλυσης τους. Καθώς επίσης και θα ανοίξει έναν διάλογο με τους πολίτες του Δήμου μας για τα μεγάλα προβλήματα της Πατρίδος μας. Η Δημοκρατική Συμμαχία Παπάγου-Χολαργού είναι ανοιχτή προς κάθε δημόσιο ή ιδιωτικό κοινωνικό φορέα (Δήμο, σωματεία, σύλλογοι κτλ.) για συνεργασία με γνώμονα μόνο το συμφέρον της πόλης μας, των πολιτών της και της Πατρίδος μας, για να κάνουμε την Ανατροπή στην πράξη.
Πέμπτη, 10 Νοέμβριος 2011 17:43

Επιστολή Δημότη ''Πεζοί Παπάγου''

Κύριοι,  Έχουμε πρόβλημα στην Μακεδονίας από Αργυροκάστρου, να περπατήσουμε στο πεζοδρόμιο και να πάμε στις 2 οδοντιάτρους που υπάρχουν , λόγω των ελαιόδεντρων, σκουπιδοτενεκέδων κτλ, που υπάρχουν στο μοναδικό αριστερό πεζοδρόμιο. Χρειαζόμαστε ελεύθερο πεζοδρόμιο, και σε ύψος 2.5 μ., να περνάμε, και να μην χάσουμε τη ζωή μας στην άσφαλτο. Επίσης, στη Κύπρου, στο Λύκειο, χρειαζόμαστε ένα καλό ευδιάκριτο πεζοδρόμιο, να περπατάμε προς το μετρό και αντίθετα, λόγω των έργων, και επερχομένου του Χειμώνα και των Βροχών. Ευχαριστούμε              ΔΓ
Για το ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΗΜΟΥ ΠΑΠΑΓΟΥ-ΧΟΛΑΡΓΟΥ   Α. Γενική τοποθέτηση για τα επιχειρησιακά προγράμματα των Δήμων, στο πλαίσιο του «Καλλικράτη»  Το έτος 2006 με τα άρθρα 203-207 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006), θεσπίστηκε η υποχρέωση κατάρτισης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων από τους πρωτοβάθμιους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και με τον Ν. 3852/2010 («ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ») άρθρο 266 ορίζεται ότι για τον μεσοπρόθεσμο προγραμματισμό των δήμων εκπονείται το Πενταετές Τεχνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (Τ.Ε.Π.) το οποίο εξειδικεύεται κατ’ έτος σε Ετήσιο Πρόγραμμα Δράσης (Ε.Π.Δ.) και ετήσιο Προϋπολογισμό. Κατά τον νομοθέτη η θεσμική υποχρέωση σύνταξης Επιχειρησιακών Προγραμμάτων αποσκοπεί στην εισαγωγή μόνιμων εσωτερικών διαδικασιών και συστημάτων προγραμματισμού στους ΟΤΑ, όπως επίσης αποσκοπεί στη βελτίωση της αποδοτικότητας των Δήμων και της τοπικής ανάπτυξης, στην  αξιοποίηση των πόρων τους, στη βελτίωση του τρόπου διοίκησης, στον καθορισμό προτεραιοτήτων ανάπτυξης, στον περιορισμό της αποσπασματικής αντιμετώπισης των προβλημάτων κ.λ.π. Όμως η «ανάπτυξη» και η «αποδοτικότητα» αποτελούν  έννοιες, που το περιεχόμενό τους καθορίζεται εκ των προτέρων στα πλαίσια ενός επιθυμητού αναπτυξιακού μοντέλου. Με την έννοια αυτή τα Επιχειρησιακά Προγράμματα, που εκπονούνται σήμερα στο πλαίσιο του «Καλλικράτη»,  αποτελούν στοιχείο των πολιτικών, που μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εξειδικεύονται και ενσωματώνονται στα κυβερνητικά προγράμματα.  Ο «Καλλικράτης» δεν ήρθε για να εφαρμόσει τη δημοκρατική αντίληψη της Αποκέντρωσης με Αυτοδιοίκηση και κυρίως με τη συμμετοχή των πολιτών στο σχεδιασμό, τη χάραξη και την υλοποίηση των πολιτικών. Αντίθετα, ήταν το πρώτο σκαλί για την υλοποίηση του Μνημονίου, ενταγμένος στη μνημονιακή πολιτική με στόχο τη μείωση πόρων, τη συρρίκνωση των όποιων συμμετοχικών θεσμών, την απομάκρυνση των πολιτών από τα δρώμενα, τον ευνουχισμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη μετατροπή της σε μακρύ χέρι της κεντρικής εξουσίας.  Η χρηματοδότηση των φορέων της Αυτοδιοίκησης συνεχώς μειώνεται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στον προϋπολογισμό του 2010 είχαν εγγραφεί 3 δις € για λειτουργικές δαπάνες και υλοποιήθηκε κατά τα 2/3. Στον προϋπολογισμό του 2011 έχουν εγγραφεί 5,5 δις € περίπου (εκ των οποίων 4,5 για τους δήμους και 1 για τις περιφέρειες). Από τα 4,5 δις για τους δήμους περίπου 1,5 είναι το κόστος των μεταφερόμενων αρμοδιοτήτων και της μισθοδοσίας των υπαλλήλων που μετατάχθηκαν στους δήμους. Περίπου το 60% των αρμοδιοτήτων από τις νομαρχίες περνάνε στους δήμους, το 40% στις περιφέρειες και κάποιες στην Κεντρική εξουσία. Η μη ταυτόχρονη μεταφορά των αντίστοιχων πόρων και του ανάλογου προσωπικού, δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Στους Δήμους επικρατεί ο υπερσυγκεντρωτισμός του Δημάρχου. Οι θεσμοί όπως τα Συμβούλια Δημοτικών Κοινοτήτων, η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης και ο Συνήγορος του δημότη και της επιχείρησης, είναι χωρίς ουσιαστικές αρμοδιότητες και πόρους, αλλά και ο τρόπος συγκρότησής τους, τους έχουν σχεδόν ακυρώσει.  Μέσα σ΄αυτά τα πλαίσια μια πιο προσεκτική μελέτη του νέου θεσμού οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κύριος στόχος είναι η αναδιοργάνωση του διοικητικού μηχανισμού των Δήμων, ώστε αυτοί να βελτιώσουν τη διαχειριστική τους ικανότητα, γι’ αυτό και δανείζεται σχεδόν αποκλειστικά τους όρους του Marketing και της Διοίκησης Επιχειρήσεων όπως η «SWOT ANALYSIS» και το «BALANCE SCORECARD».  Ένας «οργανωμένος» Δήμος (κατά την άποψη της νεοφιλελεύθερης πολιτικής), απορροφά πιο αποτελεσματικά πολιτικές, ευθυγραμμίζεται γρήγορα και αναπαράγει το υπόδειγμα της οικονομίας της αγοράς. Έτσι τελικά, το επιχειρησιακό πρόγραμμα μετατρέπεται σε «εσωτερική» διαδικασία των διοικητικών μηχανισμών, (βλέπε  «εφαρμογή συστημάτων αποδοτικότητας των υπαλλήλων», «καθιέρωση συστήματος διοίκησης με στόχους, μέτρηση της αποδοτικότητας και άλλες διατάξεις» κλπ.), που δεν αφορά τόσο στην τοπική κοινωνία και τους δημότες, παρά μόνον ως πελάτες, και ως «αντικείμενο» χειραγώγησης. Τέλος αυτά που χαρακτηρίζονται σαν διεθνείς τάσεις στο χώρο της αυτοδιοίκησης (ΣΔΙΤ, συγχωνεύσεις κ.λ.π.), δεν πρόκειται για τάσεις αλλά για σχεδιασμούς συμφερόντων στο πλαίσιο του νεοφιλελεύθερου μοντέλου ανάπτυξης των οικονομιών.  Β. Το επιχειρησιακό σχέδιο του Δήμου Παπάγου – Χολαργού  Βασική επισήμανση Το επιχειρησιακό σχέδιο που παρουσίασε η δημοτική αρχή, έχει ελάχιστη σχέση με τις ανάγκες και τις προτεραιότητές των πολιτών. Και αυτό γιατί κανένα ερωτηματολόγιο δεν διανεμήθηκε και οι πολίτες δεν έχουν ερωτηθεί για οτιδήποτε.  Στην πραγματικότητα αυτά τα προγράμματα δεν απευθύνονται καν στους πολίτες, αλλά στις ίδιες τις δομές διοίκησης. Άλλωστε η Υπουργική Απόφαση 18183/2007 (ΦΕΚ Β’ 534/2007) και η Υ.Α. 5694/2011 καθορίζουν τη διαδικασία  που ακολουθείται για την εκπόνηση του επιχειρησιακού προγράμματος. Σύμφωνα με αυτές, κατά την εκπόνησή του, συμμετέχουν και συνεργάζονται όλες οι υπηρεσίες του Δήμου (και μόνον αυτές) σε όλες τις φάσεις του (στρατηγικό σχεδιασμό, επιχειρησιακό και οικονομικό προγραμματισμό).  Απόδειξη γι’ αυτό είναι ότι δεν γίνεται να αξιολογείς αυθαίρετα υπηρεσίες, χρησιμοποιώντας απλώς την έκθεση των πεπραγμένων τους, χωρίς την άποψη των δημοτών, αυτών δηλαδή που κάνουν χρήση των υπηρεσιών!  Αξιοπιστία της μελέτης Το κείμενο που παρουσιάστηκε δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική και ούτε καν τον όρο «μελέτη». Αναφέρουμε ενδεικτικά τα παρακάτω, που κατά την άποψή μας τεκμηριώνουν την αναξιοπιστία του: Δεν μπορείς να εκπονείς σοβαρό επιχειρησιακό σχέδιο με στατιστικά στοιχεία της προηγούμενης δεκαετίας, χωρίς την αντίστοιχη προβολή τους στο μέλλον (σήμερα δηλαδή 10 χρόνια μετά την απογραφή  του 2001 !!!). Οι δημογραφικές, πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες έχουν αλλάξει τρομακτικά, με επιπτώσεις όχι μόνο στη χώρα γενικά,  αλλά και στο Δήμο μας.  Άρα, τα συμπεράσματα με βάση αυτά τα στατιστικά στοιχεία είναι τουλάχιστον ανεπίκαιρα. Γίνεται απλή αναφορά (επιπέδου καταγραφέα) της κοινωνικής υποδομής,  π.χ. υπάρχουν πέντε σελίδες  με τα ονόματα των Συλλόγων (!!!), αθλητικών χώρων κ.λ.π., χωρίς να γίνεται ποσοτική αξιολόγηση (πόσοι κάτοικοι συμμετέχουν), αλλά και ποιοτική, δηλ. τι είδους έργο προσφέρουν. Δεν χρησιμοποιεί το βασικό εργαλείο των επιχειρησιακών προγραμμάτων, τους δείκτες. Οι δείκτες παρέχουν ποιοτικές και ποσοτικές πληροφορίες για συγκεκριμένα θέματα και προβλήματα και αποτελούν σημαντικό εργαλείο για : την ακριβή αποτίμηση της κατάστασης και την παρακολούθηση των εξελίξεων, την επιλογή συγκεκριμένων πολιτικών και δράσεων που να απαντούν στα προβλήματα και την ορθολογική κατανομή των διαθέσιμων πόρων, την συστηματική παρακολούθηση της πορείας εφαρμογής και της αποδοτικότητας των μέτρων πολιτικής και των συγκεκριμένων δράσεων που τα υλοποιούν, τη συστηματική ενημέρωση των πολιτών για την πορεία εφαρμογής και τις επιδόσεις των τοπικών προγραμμάτων. Για να γίνουν κατανοητοί οι δείκτες ας πάρουμε για παράδειγμα την εκπαίδευση. Στο κείμενο που παρουσιάστηκε αναγράφεται μόνο το  ποσοτικό στοιχείο των κτιρίων, πόσα είναι  τα νηπιαγωγεία, τα δημοτικά, τα γυμνάσια, τα λύκεια. Τι συμπέρασμα θα μπορούσαμε να βγάλουμε;; Φθάνουν οι αίθουσες;;, οι εκπαιδευτικοί;; Ο δείκτης για την υποδομή της εκπαίδευσης, που  αναδεικνύει την υφιστάμενη κατάσταση και μας επιτρέπει να προγραμματίσουμε ανάλογα, είναι η συμπλήρωση του παρακάτω πίνακα:       Αίθουσες Εκπαιδευτικοί Μαθητές ανά εκπαιδευτικό Μαθητές ανά αίθουσα Νηπιαγωγείο (1ο, 2ο κλπ)         Δημοτικό (1ο, 2ο κλπ)         Γυμνάσιο (1ο, 2ο κλπ)         Λύκειο (1ο, 2ο κλπ)           Αποφεύγει επιμελώς το στοιχείο της ανεργίας. Τα στοιχεία –προ δεκαετίας – για τη σχέση απασχολούμενων και ανέργων, δεν καλύπτει το σοβαρό αυτό ζήτημα. Στην οικιστική ανάπτυξη, αναφέρει ξερά ότι υπάρχει Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, χωρίς να γίνεται καμία αναφορά των κατευθύνσεων του και της εφαρμογής του. Στο φυσικό περιβάλλον και το πράσινο, καμία αναφορά για την έκτασή του, την αναλογία πράσινου / κάτοικο κ.λ.π. Στο ευαίσθητο θέμα των ναρκωτικών, θεωρείται δείκτης βελτίωσης της αντιμετώπισης των ναρκωτικών ο αριθμός των ενημερωτικών εκδηλώσεων (!!!) Μερικές άλλες επισημάνσεις στους «άξονες – μέτρα – επιχειρησιακοί   στόχοι» - Ενισχύει τα ΣΔΙΤ (χώροι στάθμευσης, αθλητικές εγκαταστάσεις) - Σαν άξονας γενικά προτείνεται  η «Βελτίωση» (διαχείρισης απορριμμάτων, κοινόχρηστων χώρων, κλπ) και όχι η αλλαγή (πάντα βέβαια θεωρητικά χωρίς μετρήσιμους δείκτες) Π.χ. για τους κοινόχρηστους χώρους δεν προβλέπεται απόκτηση νέων, αλλά βελτίωση των υπαρχόντων, για την κυκλοφορία δεν προβλέπονται πεζοδρομήσεις, ποδηλατόδρομοι, κ.α. αλλά βελτίωση  και έργα σαν αυτό της οδού Φανερωμένης, κ.λ.π, κ.λ.π., κ.λ.π.  Είναι φανερό ότι δεν χρειάζεται να επεκταθούμε άλλο στην αξιοπιστία της μελέτης, που είναι κατά τα άλλα μια αντιγραφή άλλων ιδίου επιπέδου Επιχειρησιακών σχεδίων, που δεν πληρούν ούτε τους προβλεπόμενους όρους που απορρέουν από τα ευρωπαϊκά και ελληνικά διατάγματα, αποφάσεις και κατευθύνσεις. Φυσικά καταλαβαίνουμε ότι ισχύει αυτό που γράφεται στην 13η  διαφάνεια του κειμένου που παρουσιάστηκε, ότι δηλαδή « το Επιχειρησιακό αποτυπώνει τις δεσμεύσεις, που είχε διατυπώσει προς τους δημότες, η Δημοτική αρχή στο προεκλογικό της πρόγραμμα». Και μεις που νομίζαμε ότι διαβάσαμε στην απόφαση 18183 (ΦΕΚ Β’ 534/13.4.2007) ότι το Επιχειρησιακό αποτελεί  «προσδιορισμό των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων, σύμφωνα με τις οποίες θα διαρθρωθεί το επιχειρησιακό πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές και περιφερειακές αναπτυξιακές προτεραιότητες» και όχι τη βούληση του Δημάρχου....  Γ. Η δική μας θέση για τα  Επιχειρησιακά Προγράμματα  Η αντιμετώπιση των διαχρονικών προβλημάτων της Αυτοδιοίκησης, (αδιαφανής διαχείριση, έλλειψη προγραμματισμού, υποχρηματοδότηση, πελατειακές σχέσεις κ.λ.π.), είναι το ζητούμενο. Εξάλλου, οι αιτίες που οδήγησαν στα σημερινά αδιέξοδα, παραμένουν παρούσες σε όλο το πλέγμα της εξουσίας. Η πραγματική αντιμετώπιση των προβλημάτων δεν θα εξαρτηθεί από τη σύνταξη τέτοιων προγραμμάτων, αλλά από μια ανεξάρτητη, συμμετοχική και δημοκρατική αυτοδιοίκηση. Για μας, προγράμματα όπως το  Επιχειρησιακό, αποτελούν μέσα ενεργοποίησης των πολιτών σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού και καταγράφουν τις πραγματικές ανάγκες και επιθυμίες των κατοίκων και δεν είναι καθ΄υπαγόρευση των στόχων των Δημάρχων.  Έχουμε ανάγκη από ένα διαφορετικό Δήμο, όχι από ένα επιχειρησιακό-επιχειρηματικό πρόγραμμα και ένα Δήμο Ανώνυμη Εταιρεία. Το κύριο ζητούμενο μιας άλλης πολιτικής, δεν είναι τόσο οι «καλύτερες» προτάσεις, που και υπάρχουν ή και μπορούν ν' αναζητηθούν. Πιο σημαντική είναι η διαδικασία που θα τις φέρει στο προσκήνιο, δηλαδή, ο τρόπος που λειτουργεί η αυτοδιοίκηση. Παλεύουμε για  έναν Δήμο που θα θέσει σε κίνηση και  θα φέρει στο προσκήνιο τις δημιουργικές δυνάμεις της πόλης (κυρίως των νέων ανθρώπων), σε μια συλλογική προσπάθεια. θα αντιτίθεται στην κυρίαρχη πολιτική και δεν θα την αναπαράγει, θα αρνείται την εμπορευματοποίηση των πάντων και θα διασφαλίζει το φυσικό περιβάλλον, θα δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες και τους φορείς τους να έχουν ουσιαστικό λόγο και έλεγχο στο σχεδιασμό, την εκτέλεση και τις δαπάνες των έργων.  Σ’ αυτήν την ανάγκη η σημερινή δημοτική αρχή, ούτε θέλει, ούτε και μπορεί να ανταποκριθεί. Για το Δίκτυο Πολιτών Χολαργού-Παπάγου  Περικλής Ζήκας Μαρία Παντελιά
Πέμπτη, 10 Νοέμβριος 2011 01:16

Νίκη της ομάδας βόλεϋ ΑΣ ΠΑΠΑΓΟΥ

Μεγάλη νίκη σημείωσε η γυναικεία ομάδα του ΑΣ ΠΑΠΑΓΟΥ για την 6η αγωνιστική (3η που διεξάγεται) του πρωταθλήματος της Α' ΕΣΠΑΑΑ εναντίον του Αστέρα Αγ.Δημητρίου με 3-0 σετ. Οι αθλήτριες του Παπάγου παίζοντας πολύ όμορφο βόλεϋ και δείχνοντας την μαχητικότητα τους στα σημεία που χρειαζόταν, νίκησαν πολύ δυσκολότερα απ'οτι μαρτυρά το τελικό αποτέλεσμα απέναντι σε μια πάρα πολύ καλή και προπονημένη ομάδα. ΑΣ Παπάγου (Πούμπουρας): Χρυσομάλλη 5π., Κορακοβούνη 9, Ιλανίδου 6, Χατζησωκράτη 14, Θανοπούλου 5, Βλάγκα 11, Πασσιαλή (λ) (Γαλιγάλη 2, Δούκα)   Στο άλλο μεγάλο παιχνίδι της αγωνιστικής, η Παλλήνη γνώρισε την ήττα εντός έδρας από την ομάδα του ΠΑΚ Χαλανδρίου.   Τα αποτελέσματα της 6ης αγωνιστικής   ΑΓΕ ΧΑΛΚΙΔΑΣ - ΓΣ ΚΟΡΩΠΙΟΥ 0-3 ΑΣ ΝΙΚΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ - ΑΟΝΝΝΕ ΑΜΑΖΟΝΕΣ 3-0 ΓΣ ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ - ΑΣ ΣΧΟΛΗ ΜΩΡΑΪΤΗ 0-3 ΑΣ ΠΑΠΑΓΟΥ - ΓΣ ΑΣΤΕΡΑΣ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ 3-0 ΣΦΑ ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ ΄΄ Ο ΦΟΙΒΟΣ΄΄ - ΑΟ ΟΔΥΣΣΕΑΣ 3-1 ΑΟ ΠΑΛΛΗΝΗ - ΠΑΚ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ 2-3   Η βαθμολογία:   A/A    Σωματείο                                Αγώνες  Νίκες  Ήττες         ΣΕΤ         Βαθμοί                                                                                      Υπερ   Κατά    1.       ΓΣ ΚΟΡΩΠΙΟΥ                            3        3        0        9        0        9 2.       ΑΣ ΝΙΚΗ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ               3        3        0        9        1        9 3.       ΑΟ ΠΑΛΛΗΝΗ                             3        2        1        8        3        7 4.       ΑΣ ΣΧΟΛΗ ΜΩΡΑΪΤΗ                  3        2        1        6        3        6 5.       ΑΣ ΠΑΠΑΓΟΥ                             3        2        1        6        3        6 6.       ΠΑΚ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ            3        2        1        8        5        6 7.       ΓΣ ΑΣΤΕΡΑΣ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ     3        2        1        6        5        5 8.       ΣΦΑ ΜΕΛΙΣΣΙΩΝ ΄΄ Ο ΦΟΙΒΟΣ΄΄       3        1        2        3        7        3 9.       ΑΓΕ ΧΑΛΚΙΔΑΣ                           3        1        2        3        7        3 10.     ΓΣ ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ   3        0        3        1        9        0 11.     ΑΟΝΝΝΕ ΑΜΑΖΟΝΕΣ                 3        0        3        1        9        0 12.     ΑΟ ΟΔΥΣΣΕΑΣ                           3        0        3        1        9        0      
Σελίδα 655 από 668

Σχόλια αναγνωστών

Εφημερίδα

download print

Καιρός

EMAIL Επικοινωνίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.