Κρόκος Κοζάνης… Επιμένουμε Ελληνικά! από την ειδικό Ε.Γαλανάκου

Οκτ 10, 2020
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(2 ψήφοι)
Μπήκε πια για τα καλά το φθινόπωρο και όποιος πάει στα χωριά της Κοζάνης

απολαμβάνει το ‘καμάρι’ της φύσης της, τα ανθισμένα λουλούδια των κρόκων Κοζάνης. Αξιοθαύμαστοι για την εργατικότητα και την υπομονή τους οι ντόπιοι που για μέρες συλλέγουν, διαλέγουν και απομονώνουν από τα λουλούδια τα βαθυκόκκινα στίγματα που αποξηραίνονται και δίνουν τελικά τους ‘θαυματουργούς’ κρόκους με εμπορική ονομασία «Safran» ή «Saffron». Είναι ένα ακριβό μπαχαρικό, προστατευόμενης ονομασίας προέλευσης, αλλά αυτό δεν είναι τυχαίο όμως αφού είναι ένα πολύ ωφέλιμο μπαχαρικό αλλά και γιατί μετά από κουραστική εργασία συλλογής περίπου 50 χιλιάδων στιγμάτων παίρνουμε μόνο 100 γραμμάρια κρόκου σύμφωνα με τους ντόπιους παραγωγούς. Παρόλο που συναντάται σε πολλές χώρες της Μεσογείου, όπως Ισπανία και Μαρόκο, ο κρόκος Κοζάνης είναι πολύ καλής ποιότητας και εδώ και πολλά χρόνια εξάγεται.

Ποια συστατικά περιέχει ο κρόκος Κοζάνης:

· Από τα θρεπτικά συστατικά πρέπει να σημειώσουμε ότι περιέχει ικανοποιητικές ποσότητα βιταμίνης C, βιταμίνης Α, ριβοφλαβίνης, νιασίνης, φολικού οξέος, σιδήρου, μαγγανίου, μαγνησίου, χαλκού, καλίου, σεληνίου, ψευδαργύρου ενώ η ποσότητα νατρίου είναι χαμηλή και δεν περιέχει χοληστερόλη. Δηλαδή μια τροφή με πολλά ευεργετικά συστατικά για την υγεία μας.

· Ο κρόκος Κοζάνης είναι πλούσιος σε καροτενοειδή. Τα βασικά συστατικά του είναι η πικροκροκίνη και η κροκίνη. Επίσης περιέχει καροτένια και ζεοξανθίνη. Η σαφρονάλη, που προκύπτει από την πικροκροκίνη, είναι το κύριο συστατικό του αιθέριου ελαίου και σε αυτό οφείλεται η χαρακτηριστική μυρωδιά του κρόκου. Ακόμη η κροκετίνη που προκύπτει από την κροκίνη δίνει το κόκκινο χρώμα του.

Τα οφέλη του στην υγεία μας:

1) Αντικαρκινική δράση: Σύμφωνα με εργαστηριακές μελέτες τα καροτενοειδή που περιέχονται στα στίγματα του κρόκου μπορούν να αναστείλουν τον πολλαπλασιασμό των λευχαιμικών κυττάρων. Επίσης δρουν ενάντια σε ορισμένους τύπους καρκίνου, όπως του μαστού και του παχέος εντέρου.

2) Αντιοξειδωτική και αντιθρομβωτική δράση: Δρα αντιοξειδωτικά προστατεύοντας τον οργανισμό μας. Προστασία της καρδιάς καθώς επίσης και του δέρματος μας από την ηλιακή ακτινοβολία. Προσφέρει αντιγηραντική προστασία. Επίσης βοηθάει στην αντιμετώπιση δερματικών παθήσεων όταν χρησιμοποιείται εξωτερικά και μάλιστα σε επιδερμίδες με ακμή. Δρα ως καταπραϋντικό.

3) Βοηθά τα υπερτασικά άτομα να μειώσουν την αρτηριακή τους πίεση: Τα πειράματα σε ποντικούς έδειξαν ότι η χορήγηση κρόκου μειώνει την αρτηριακή πίεση με αποτέλεσμα να είναι και ένα βοήθημα της φύσης για τους υπερτασικούς.

4) Βελτιώνει τις εγκεφαλικές λειτουργίες: Βελτιώνει την εγκεφαλική διαύγεια, την μνήμη καθώς επίσης και γίνονται έρευνες για τη βοήθεια που μπορεί να προσφέρει σε περιπτώσεις γεροντικής άνοιας και της ασθένειας Alzheimer.

5) Αντιμετώπιση στομαχικών ασθενειών: Δρα κατά της δυσπεψίας και διευκολύνει την πέψη.

6) Βοηθάει στη σωστή λειτουργία των νεφρών: Ο κρόκος είναι διουρητικό και βοηθά τους νεφρούς να ‘δουλεύουν’ σωστά.

7) Δίνει ενέργεια και τόνωση. Βελτιώνει τη διάθεση και μειώνει αίσθημα της κατάθλιψης. Δηλαδή αγχολυτικό και αντικαταθλιπτικό.

Σε ποιες μορφές τον βρίσκουμε στην αγορά:

Ο κρόκος Κοζάνης διατίθεται στην αγορά, σε νήματα που προέρχονται από τα αποξηραμένα στίγματα των λουλουδιών ή σε σκόνη. Στο εμπόριο διακρίνεται με τα ονόματα των περιοχών από τις οποίες παράγεται. Η καλή ποιότητά του προσδιορίζεται από το χρώμα, το άρωμα και το μέγεθος των στιγμάτων.

Πώς μπορούμε να τον καταναλώσουμε:

Μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε στα φαγητά μας, στα γλυκά καθώς και σε ροφήματά μας δίνοντας σε αυτά το λεπτό άρωμα και την ιδιαίτερη γεύση του. Χρειάζεται μόνο προσοχή να διαβάζουμε τις οδηγίες και να χρησιμοποιούμε τις ποσότητες του κρόκου που αναλογούν κάθε φορά με τη συνταγή γιατί έστω και μια μικρή διαφορά μπορεί να αλλοιώσει τα γευστικά αποτελέσματα.

Στα φαγητά μας:

Ταιριάζει πολύ με το κοτόπουλο, το χοιρινό, σε κρέας με πατάτες, σε ζυμαρικά, σε ριζότο με λαχανικά ή με θαλασσινά (π.χ. ισπανική paella). Δίνει το χαρακτηριστικό κίτρινο χρώμα. Είτε είναι σε μορφή σκόνης είτε σε στίγματα πρέπει να αραιώνεται πρώτα σε νερό και να χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια όπως γράφει η συνταγή. Για να συνδυάζουμε χρώμα μαζί με γεύση προτιμότερο είναι να χρησιμοποιείται σε ριζότο ή άλλα φαγητά χωρίς σάλτσες κόκκινες γιατί σε αυτές δεν φαίνεται η διαφορά στο χρώμα παρά μόνο στη γεύση, εκτός και αν το θέλουμε μόνο για την ιδιαίτερη γεύση που δίνει. Σε ένα ριζότο όμως με θαλασσινά θα προσθέσουμε χρώμα και γεύση, κάτι που αρέσει στους Ισπανούς και όχι μόνο. Ο κρόκος Κοζάνης συνοδεύει πολλά φαγητά, όπως στα παρακάτω εύκολα και νόστιμα αλλά και υγιεινά πιάτα: Σε πένες με τυρί τριμμένο, στο ρύζι μιλανέζα (ρύζι με ζωμό κότας), σε σούπες λαχανικών, στον τραχανά, στα κεφτεδάκια, στις ψητές πατάτες, στο σπανακόρυζο, στα όσπρια π.χ. με ρεβίθια και στις μανιταρόσουπες. Επίσης μπορούμε να φτιάξουμε και σως γιαουρτιού με κρόκο για τα φαγητά. Μια γνωστή και υγιεινή συνταγή για σως γίνεται με ένα κεσεδάκι γιαούρτι στο οποίο προσθέτουμε 2 κουταλιές ταχίνι, ½ κουταλάκι μέλι, 0,25 γραμ. κρόκο και 4-5 σταγόνες λεμόνι.

Στα γλυκά μας:

Μπορεί να προστεθεί σε κέικ, τσουρέκια, στο χαλβά, στο γαλακτομπούρεκο, στους λουκουμάδες, σε παγωτά κ.α.

 

Στα ροφήματά μας:

Στο τσάι, στη λεμονάδα, σε αρωματικούς καφέδες, σε δροσιστικά και αναζωογόνα ροφήματα με μέλι και λεμόνι, επίσης σε διάφορα ποτά όπως στο λικέρ. Οι οδηγίες λένε ότι όταν ο κρόκος είναι σε στίγματα, υπολογίζουμε 10-12 στίγματα για κάθε φλιτζάνι του τσαγιού ρόφημα. Όταν ο κρόκος είναι σε σκόνη χρησιμοποιούμε μισό από το φακελάκι των 0,25g για κάθε φλιτζάνι του τσαγιού. Η σκόνη δεν χρειάζεται μούλιασμα, αλλά προστίθεται κατ' ευθείαν στα ροφήματα ή το νερό. Υπάρχουν και έτοιμα βιολογικά ροφήματα κρόκου Κοζάνης με λεμόνι και διάφορα άλλα βότανα αλλά προτιμότερο είναι να ετοιμάζουμε μόνοι μας τα ροφήματα μας, με διαφορετικούς κάθε φορά συνδυασμούς ανάλογα με την όρεξη μας, όπως με λεμόνι και μέλι ή με τζίντζερ (πιπερόριζα) και λεμόνι που μας δίνουν ενέργεια.

Κατηγορία Υγεία-ομορφία

Σχόλια αναγνωστών


Εφημερίδα

download print

Καιρός

EMAIL Επικοινωνίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.